RYS HISTORYCZNY KOŚCIOŁA PARAFIALNEGO W PONIATOWIE
I. PIERWSZY KOŚCIÓŁ W PONIATOWIE
Istnieje przypuszczenie, że pierwszy kościół w Poniatowie zbudowany został wkrótce po lokalizacji miasta, w pierwszej połowie XVI w. Inicjatorem i fundatorem był Paweł Pomścibor z Chamska – dziedzic tamtejszych włości.
Wizyta z roku 1598 informowała, że drewniany kościół jest pod wezwaniem św. Wawrzyńca. Podaje się, że miał malowane prezbiterium. W ołtarzu głównym znajdował się tryptyk z obrazem Najświętszej Marii Panny oraz świętych: Piotra i Wawrzyńca. Istniały także dwa renesansowe ołtarze boczne. Ten kościół (pierwszy z trzech) zniszczyli prawdopodobnie Szwedzi podczas najazdu na Polskę /1655-1657/. Należy dodać, że Poniatowo wówczas należało do parafii Chamsk, a kościół poniatowski był filią.
II. DRUGI KOŚCIÓŁ W PONIATOWIE (1679 – 1805)
Nową świątynię, drugą z kolei, wystawił w 1673 r. ksiądz Paweł Słabęcki, proboszcz z Chamska. Według W. Niżyńskiego w wydaniach „Sanktuaria Maryjne w Polsce” wymienia się datę 1643 rok. Był to niewielki drewniany kościółek, w którym został umieszczony obraz Matki Boskiej Bolesnej przywieziony – jak głosi tradycja – z Rzymu. Obraz ten został umieszczony w ołtarzu głównym. Dziewięć lat później /1682 r./ biskup Stanisław Całowański, sufragan i oficjał płocki, konsekrował kościół.
Kościół wybudowany przez ks. P. Słabęckego był kościołem filialnym i nie miał swojego duszpasterza. W 1753 r. z polecenia biskupa płockiego zostaje oddelegowany do zakonu jezuickiego w Żurominie Imć ks. Mikołaj Kossowski. Kieruje on zakonem i jednocześnie obejmuje patronat nad kościołem w Poniatowie. W zapisach parafialnych można przeczytać:
Ks. Mikołaj Kossowski w Żerominie rezyduje, msze święte i kazania we dni święte sam przez się lub inszego księdza odprawuje. Sakramentami swoich parafianów opatruje pilnie i żaden na jego bytności nie zszedł z tego świata bez sakramentów.
Taki stan rzeczy trwał aż do cudownych objawień i osiedlenia się w Poniatowie ks. Antoniego Fiedorowicza.
III. TRZECI KOŚCIÓŁ W PONIATOWIE
Po przedstawieniu rysu historycznego pierwszego i drugiego kościoła oraz całej parafii, nie można zaprzestać dalszego biegu faktów, ponieważ proces ten toczył się dalej. Dość bogatym materiałem faktograficznym są dokumenty świadczące o wizytacjach diecezjalnych. Zawierają one szereg informacji, dających możliwość poznania i śledzenia rozwoju kościoła i całej parafii Poniatowo.
Wizytacja przeprowadzona 5 lipca 1817 r. potwierdza rozpoczęcie budowy kościoła w 1804 r. Stało się to dzięki staraniom ks. Antoniego Fiedorowicza i fundacji Adama Zalewskiego – dziedzica dóbr bieżuńskich. Inne publikacje podają, że Adam Zalewski był właścicielem majątku Poniatowo. W 1805 r. budowa została zakończona. Pewne jest też, że kościół poniatowski jest afiliowany do Chamska, ale czy był on wtedy kościołem parafialnym żadnej wiadomości nie ma. Pewne jest jednak, że kościół jest drewniany, wystawiony w roku 1805, konsekrowany przez Jana Mości Księdza Antoniego Luboradzkiego, sufragana i oficjała płockiego 12 maja 1807 roku.
CUDOWNY OBRAZ
Historia obrazu
Obraz z Poniatowa namalowany był w stylu manierystycznym, ale z pewnymi elementami malarstwa renesansowego, a nawet gotyckiego. Wszystkie te cechy skłoniły historyków sztuki do stwierdzenia, że obraz wyszedł z warsztatu rodzinnego / nie mógł być więc przywieziony z Rzymu/, który działał prawdopodobnie w XVII wieku na terenie Mazowsza. Potwierdzeniem tej hipotezy są pewne podobieństwa z obrazami w stallach kościoła w Dobrzykowie, a pochodzących z nie istniejącej już świątyni sióstr norbertanek w Płocku.” Mimo tego, daje się do zrozumienia, że obraz ten jest wzorowany na kompozycjach rozpowszechnionych w tym czasie przez warsztat carraccich.
Przez półtora wieku sytuacja ta nie uległa zmianie. Nastąpiło to pod koniec XVIII w. w wyniku cudownych objawień w Poniatowie. Faktem jest, że wieść o nadprzyrodzonych objawieniach bardzo szybko rozeszła się po okolicy i do Poniatowa napływać zaczęły liczne rzesze pielgrzymów. Były one tak wielkie, że zmusiły ówczesnego proboszcza w Chamsku, ks. Antoniego Fiedorowicza, do przeniesienia się do Poniatowa, gdzie zamieszkał na stałe.
Pątnicy modlący się przed obliczem Maryi masowo przystępowali do sakramentu spowiedzi i Komunii Świętej. Wiemy o tym z dekretu, na mocy którego ks. A. Fiedorowicz otrzymał do pomocy wikariusza, mimo że parafia była stosunkowo mała i dotychczas wystarczała w niej jednoosobowa obsada duszpasterska. Również mały kościółek nie mógł pomieścić wszystkich wiernych.
W związku z objawieniami postanowiono założyć księgę cudów. Nosi ona tytuł: „Zebranie Łask y Cudów Najświętszej Maryi Panny Bolesnej w Kościele Poniatowskim doznanych od Ludzi odwiedzających y Jey Opiece się ofiarujących, którzy wyznali przy świadkach y w czasie zaprzysiąc się oświadczaią”.
Księga ta zachowała się i do dziś przechowywana jest w Archiwum Parafialnym w Poniatowie. Możemy w niej przeczytać setki zeznań o objawieniach. Szereg opisów cudownych zdarzeń i łask doznanych za przyczyną Maryi dotyczy lat 1797-1808.
Najstarszy zapis pochodzi z 11 października 1797 r. i dotyczy zeznań niejakiego Michała Łowińskiego, który stwierdził, iż dostrzegł szczególną jasność bijącą z gwiazd nad obliczem Matki Najświętszej. Następne wpisy dotyczą tego samego zjawiska, dopiero później mowa jest o cudownych uzdrowieniach.
Opis obrazu
Obraz Matki Bożej Bolesnej jest namalowany na trzech złączonych ze sobą deskach (prawdopodobnie lipa lub grusza) o wymiarach 136 x 85,5 cm, przy czym całość ma kształt sześcioboku umieszczonego w owalnych ramach. Datę powstania malowidła historycy sztuki określają na pierwszą połowę XVII w., tj. przed rokiem 1645. Autor malowidła nieokreślony.
Opis ikonograficzny
Obraz przedstawia scenę po zdjęciu Chrystusa z krzyża. Matka Boska, siedząca na skale, trzyma na kolanach ciało zmarłego Syna. Głowa Jej jest lekko odwrócona w lewo, zapłakane oczy wzniesione ku górze. Ten gest rozpaczy podkreśla lewa ręka zgięta w łokciu z otwartą dłonią uniesioną jak do modlitwy.
Twarz Matki Boskiej o rysach nieco zbyt wyrazistych, wypukło osadzone ciemnobrązowe oczy, wydatny nos i wargi, podbródek wąski, szyja i ramiona okrągłe. Rozchylone usta ukazują równe, białe zęby, włosy jasnobrązowe, nakryte jasnobrunatną chustą, okalającą dekolt i przerzuconą przez lewe ramię.
Ubrana jest w czerwoną suknię z rękawami, przewiązaną w talii przepaską w kolorze jaskrawej zieleni. Na suknię narzucony ma granatowy płaszcz, spływający z ramion miękkimi fałdami, jedna bardzo głęboka podkreśla linię lewej ręki, drugi koniec widoczny jest poniżej głowy Chrystusa. Widoczna spod sukni prawa stopa Marii obuta jest w brązowy but o zaokrąglonym przodzie /typ chodaka/.
Ukośnie do siedzącej Marii, na Jej kolanach, skierowanych w lewą stronę, ułożone jest na białym płótnie ciało Chrystusa, okryte białą przepaską na biodrach. Jego głowa, podtrzymywana prawą ręką Matki Boskiej, opadła ciężko na prawe ramię, lewe uniesione jest ukośnie w prawo, ręce bezwładnie opuszczone pionowo w dół. Tors esowato zgięty, nogi lekko ugięte w kolanach, ułożone w kierunku prawego dolnego narożnika. Z ran na głowie, dłoniach i w prawym boku spływają strużki jasnoczerwonej krwi. Linię nóg podkreślają obfite fałdy białej tkaniny rozścielonej poziomo u dołu na ziemi z widocznymi zarysami skał i trawy. Tło w górnej połowie jest naturalne w kolorze ciemnoszarym.
Mimo zwyczajowo przyjętej nazwy obrazu brak jest w jego treści elementów typowych dla ikonograficznego przedstawienia Matki Boskiej Bolesnej, tj. mieczy przebijających Jej serce. Przedstawienie to, choć bliższe typowi Piety, różni się jednak ułożeniem twarzy Matki Boskiej, która zwykle skierowana jest na Syna, w tym przypadku wyraża rozpacz i modlitwę błagalną, ale skierowana jakby ku niebu. Styl obrazu manierystyczny, ale o dużym zabarwieniu renesansowym, nawet z akcentami gotyckimi /esowate fałdy płaszcza Marii i tkaniny w dolnej partii/. Namalowany poprawnie, nawet z rozmachem, jednak niektóre partie potraktowane są zbyt szkicowo /pejzaż w tle, modelunek fałd/.
Ołtarz główny w którym znajdował się obraz Najświętszej Panny Bolesnej z sukienką koprową i koronami żółtymi tak Najświętszej Panny, jak i u Pana Jezusa. Namalowany został na płótnie w I połowie XVII w. Później otrzymał sukienkę z blachy srebrnej, pozłacanej, z wbitym w pierś sztyletem (jako wotum). Chrystus ma z blachy srebrnej koronę i perizonium.
Obraz był zasuwany. Na zasuwie był obraz Pana Jezusa przedstawiający zdjęcie z Krzyża
Na osi obrazu Krzyż, z którego zdejmowane jest ciało Chrystusa, podtrzymywane za ramiona przez św. Nikodema i Józefa z Arymatei, zaś pod nogi przez św. Jana Ewangelistę, stojącego z lewej strony obrazu.
Z prawej strony widać postać Matki Boskiej, stojącej z dłońmi splecionymi i opuszczonymi w dół. W piersi Matki Boskiej tkwi sztylet. Matka Boska jest w różowej sukni, szafirowym płaszczu i żółtawym maforium. Św. Jan w zielonej szacie i czerwonym płaszczu. Józef z Arymatei w brązowym płaszczu. Ciało Chrystusa sino-szare.
Duszpasterze parafii
Proboszcz | Data pracy | Wikariusz | Data pracy |
---|---|---|---|
Antoni Fiedorowicz | 1782 – 1830 | Nazwisko i imię nieznane. Pracował od 1782r. | Od 1782 r. |
Kazimierz Pomirsa | 1830 – 1861 | Brak danych | Brak danych |
Sławomir Piotr Kolpiński | 1861 – 1896 | Władysław Melcher | 1861 – 1896 |
Władysław Melcher | 1896 – 1906 | Brak danych | Brak danych |
Franciszek Jagodziński | 1906 – 1926 | Znane jest imię Mikołaj | Brak danych |
Michał Skupieński | 1926 – 1950 | Stanisław Borniński | 1938 – 1940 zamordowany w Mauthausen |
Apolinary Morawski | 1950 – 1964 | Wacław Grzybowski Tadeusz Lipowski Henryk Rochowicz | 1960-1962 1962-1965 1966-1969 |
Zenon Kawiecki | 1964 – 1973 | Kazimierz Szymański Zygmunt Karp | 1969 – 1973 1973 – 1974 |
Józef Manista | 1973 – 1987 | Andrzej Więckowski Henryk Lubański Andrzej Niesłuchowski Ireneusz Żurawski Zdzisław Witkowski | 1974 – 1975 1975 – 1976 1976 – 1977 1977 – 1980 1980 – 1986 |
Jan Tuszyński | 1987 – 1996 | Jan Peła Krzysztof Kosewski | 1986 – 1992 1992 – 1996 |
Henryk Bysiak | 1996-2014 | Waldemar Smulski Marek Dyga Krzysztof Błaszczak Zbigniew Milczarek Jarosław Kłosowki | 1996 – 2000 2000 – 2003 2003 – 2004 2004 – 2006 2006 – 2008 |
Krzysztof Stępniak | od 2014 | Krzysztof Szuliński Arkadiusz Sikorski Krystian Bartnicki Jarosław Kowalczyk | 2008 – 2016 2016 – 2018 2018 – 2020 od 2020 – |